Rozmowa kwalifikacyjna zawsze ma określony cel. Kandydata należy zachęcać do tego, aby jak najwięcej mówił. Zadaniem osoby przeprowadzającej rozmowę jest wyciągnięcie od kandydata jak najwięcej potrzebnych informacji. Z tego powodu pożądane jest zadawanie pytań otwartych - pytań, na które nie można odpowiedzieć "tak" lub "nie", zmuszających do wyczerpującej odpowiedzi. Osoba dobrze prowadząca rozmowę kwalifikacyjną powinna także dysponować całym wachlarzem pytań innego rodzaju, które w razie potrzeby może zadać. Oto niektóre z nich.
- Pytania otwarte - są najlepszym sposobem na wciągnięcie kandydata w rozmowę. Ich celem jest wydobycie od niego jak największej liczby informacji i zachęcenie do udzielania wyczerpujących informacji. Dobrze jest rozpocząć rozmowę jednym lub dwoma pytaniami otwartymi, np. "Chciałbym, aby opowiedział mi Pan/Pani o pracy, którą wykonuje na obecnym stanowisku" " W jaki sposób poradził (a) sobie Pan/Pani z...?" " Co jest dla pana/Pani największym wyzwaniem w obecnej pracy?" Odpowiedzi na pytania otwarte mogą dostarczyć wiele przydatnych odpowiedzi, ale często zdarza się, ze nie spełniają oczekiwań albo są zbyt drobiazgowe.
- Pytania sondujące - stosuje się, aby uzyskać od rozmówcy bardziej szczegółowe dane oraz upewnić się, że wszystkie istotne informacje zostały zgromadzone.Pytania te zadawane są, gdy udzielane odpowiedzi są zbyt ogólne lub gdy podejrzewa się, że kandydaci mogą ukrywać jakiej ważne informacje. Przykłady pytań sondujących: "Na czym polega Pana/Pani rola w tym projekcie?" " Jaką wiedzę i umiejętności mógł/ mogła Pan/Pani zastosować przy pracy nad tym projektem"?
- Pytania zamknięte - ich celem jest sprecyzowanie określonej wiadomości. Oczekiwana odpowiedź na takie pytanie będzie składać się z jednego słowa lub krótkiego zdania. Osoba zadająca pytanie zamknięte ma zamiar uzyskać następujące informacje: - co kandydat zrobił a czego nie zrobił - "Co Pan/Pani wówczas zrobił (a)?" - dlaczego wystąpiła określona sytuacja - "Dlaczego tak się stało?" - kiedy wystąpiła określona sytuacja - "Kiedy to się wydarzyło?"
- Pytania dotyczące motywacji. Trudno jest ocenić stopień zmotywowania kandydata. Oceny tej dokonuje się zwykle nie poprzez zadawanie pytań bezpośrednich ale poprzez wyciąganie wniosków z uzyskanych odpowiedzi. Wnioski dotyczące motywacji kandydatów można wyciągnąć zadając np. następujące pytania: - Przebieg pracy zawodowej - odpowiedzi na pytania typu: "Dlaczego zdecydował (a) się pan/Pani opuścić to stanowisko?", mogą wskazywać stopień motywacji kandydatów w zakresie rozwijania własnej kariery. - Osiągnięcia - należy zadać nie tylko pytanie "Co Pan/Pani osiągnął/osiągnęła?" ale także: "W jaki sposób Pan/Pani dokonał/dokonała?" oraz : "jakie trudności musiał (a) Pan/pani przezwyciężyć?"